مزایا و مضرات فولات برای بدن

مزایا و مضرات فولات برای بدن


مواد معدنی مورد نیاز بدن

کمبود فولات در زنان باردار باعث ایجاد نقص‌های مادرزادی میشود.

 

فولات در زمره‌ یکی از ۸ ویتامینی است که برای شکل‌دهی به سلول‌های قرمز و سفید خون در مغز استخوان، تبدیل کربوهیدرات به انرژی و تولید DNA و RNA لازم است.
جذب فولات کافی در طول دوره‌ی رشد سریع مانند دوران بارداری، نوزادی و بزرگسالی بسیار حائز اهمیت است.

فولات یا اسید فولیک در گستره‌ی وسیعی از موادغذایی مانند سبزیجات سبز برگدار، غلات،گوشت و میوه یافت می‌شوند.

 

مقدار مجاز توصیه شده (RDA) برای افراد ۱۴ سال به بالا ۴۰۰ میکروگرم در روز است.
به زنان باردار توصیه می‌شود مصرف فولات را به ۶۰۰ میکروگرم در روز افزایش دهند تا مانع از آسیب به شبکه‌ی لوله‌ی عصبی در جنین شود.

از عمده دلایل کمبود فولات رژیم غذایی نامناسب، اعتیاد به الکل، نیاز‌های مربوط به رشد و اختلالات روده‌ای می‌باشد که منجر به عدم جذب فولات می‌گردد.
گرچه مکمل‌های فولات موجود می‌باشند اما همیشه بهتر است که ویتامین‌ها یا مواد معدنی را از طریق مواد غذایی جذب کنیم. مصرف هیچ ماده‌ی غذایی به تنهایی قادر به تامین ویتامین یا مواد معدنی مورد نظر بدن ما نیستند، بلکه عملکرد آنها در کنار یکدیگر شکل می‌گیرد.

زمان بارها و بارها ثابت نموده که مصرف مکملی خاص و منحصر به فرد قادر به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای سلامت نخواهد بود.
ابتدا بر جذب فولات مورد نیاز روزانه از طریق مواد غذایی تمرکز کنید سپس از مکمل‌ها به عنوان یک پشتیبان استفاده کنید.

 

مغز استخوان, سبزیجات سبز برگدار

برترین منبع فولات سبزیجات سبز رنگ هستند.

 

فواید مصرف فولات در حفظ سلامت
کاهش خطر نقص‌های مادرزادی

جذب فولیک اسید کافی در بین زنان باردار به جهت حفظ نوزاد آنها در مقابل سقط غیرعمدی جنین و نقص لوله‌ی عصبی ضروریست. همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که وضعیت فولات یک پدر قبل از لقاح نیز ممکن است مهم باشد. در تحقیقی که در دانشگاه McGill صورت پذیرفت, کمبود فولات والدین در موش‌ها تا ۳۰درصد منجر به افزایش اختلالات مادرزادی نسبت به فرزندانی که والدینشان با کمبود فولات مواجه نبودند، می‌شد.

 

کاهش خطر ابتلا به افسردگی
فولات با جلوگیری از افزایش تشکیل هموسیستین در بدن که مانع از انتقال خون و سایر مواد مغذی به مغز شود، کمک شایانی به ما می‌کند. افزایش هموسیستین در ترشح هورمون سروتنین، که پدید آورنده‌ی حس خوب در بدن، دوپامین و نوراپی‌نفرین که نه تنها برای بهبود خلق و خوی بلکه برای تنظیم خواب و اشتها می‌شوند، اختلالاتی ایجاد می‌کند.

 

حفظ سلامت قلب
همچنین افزایش میزان هموسیستین یکی از علائم بیماری تصلب شرائین قلب است. افرادی که هموسیستین آنها از سطح نرمال بالاتر است، ۱.۷ برابر بیشتر دچار بیماری‌های قلبی و ۲.۵ برابر بیشتر دچار حملات قلبی می‌شوند.

 

پیشگیری از سرطان
اثبات شده که جذب فولات اندک، سبب افزایش سرطان سینه در زنان می‌شود. همچنین نشان داده شده که جذب کافی فولات از غذاهای مصرفی به مقابله با سرطان روده بزرگ، معده، لوزالمعده و سرطان‌های مربوط به گردن کمک می‌کند. اگرچه مکانیسم حفاظت معمولا نا‌مشخص است، اما محققان بر این باورند که تاثیرات فولات با نقشش در تولید DNA و RNA و پیشگیری از جهش‌های ناخواسته مرتبط است. اما شواهدی دال بر اینکه مکمل‌ها نیز تاثیرات مشابه ضدسرطانی دارند، در دست نیست.

 

مواد معدنی مورد نیاز بدن

مزایا و مضرات فولات برای بدن

 

مواد غذایی حاوی فولات
غلات و حبوبات
دسترسی زیستی به فولات (توانایی بدن در جذب، استفاده و حفظ) در خوراکی‌ها به طرز قابل توجهی متغییر و محاسبه آن امریست مشکل. ۱۵۰ نوع مختلف فولات وجود دارد که بین ۵۰ تا ۹۰٪ آن در فرایند پخت، نگهداری یا عمل‌آوری از دست می‌رود. برترین منبع فولات سبزیجات سبز، بنشن و جگر هستند. همچنین فولات به برخی از غذاهای آماده‌ی تهیه شده از غلات برای صبحانه و سایر غذاهای تقویتی افزوده می‌شود.
مارچوبه و عدس حاوی مقادیر فراوانی فولات هستند و در زمر‌ه‌ی غذاهای سرشار از فلات به شمار می‌روند .

 

مارچوبه، پخته شده ، ۱ فنجان: ۲۴۳ میکروگرم
جگر گاو، پخته، ۹۵ گرم: ۲۱۵ میکروگرم
لوبیا چشم بلبلی پخته، یک دوم فنجان: ۱۷۹ میکروگرم
عدس پخته، ۱ فنجان: ۱۶۸ میکروگرم
لوبیا سفید پخته، یک دوم فنجان :۱۳۲ میکروگرم
اسفناج پخته، یک دوم فنجان: ۱۳۱ میکروگرم
کاهو، خرد شده، ۱ فنجان:۵۹ میکروگرم
آواکادو خام, یک دوم فنجان: ۵۹ میکروگرم
زرده تخم مرغ ، ۱ و ۲۷میکروگرم
موز ، ۱ و ۲۴ میکروگرم
قارچ ، کبابی شده، ا فنجان:۲۳ میکروگرم

 

خطرات بالقوه‌ی ناشی ازمصرف فولات
هیچ تاثیر معکوسی از جذب بالای فولات خوراکی گزارش نشده است. اما سطح بالای جذب اسید فولیک در سیاهرگ یا رگ ممکن است باعث حمله ناگهانی شود.

 

قبل از شروع مصرف مکمل فولات با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید خللی در داروی در حال مصرف شما به وجود نمی‌آورد. مصرف طولانی مدت مکمل فولات ممکن است متضمن خطرات احتمالی بر سلامتی یا منجر به کمبود۱۲ B شود.

 

پیروی از یک رژیم غذایی کامل یا یک برنامه غذایی همه جانبه در پیشگیری از بیماری‌ها و رسیدن به سلامتی مطلوب از اهمیت ویژه‌ی برخوردار است.
به جای تمرکز بر غذایی خاص و البته مغذی به عنوان کلید سلامت، بهتر است که از یک رژیم غذایی متنوع پیروی کنید.

منبع:healthmag.ir

منبع: بیتوته

پربازدیدترین

پر بازدیدترین ها

Image

روسیه اخراج دو دیپلمات آمریکایی از مسکو را تأیید کرد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد دو دیپلمات آمریکایی را ماه ژوئن از مسکو اخراج کرده است.

پر بازدیدترین ها

جدیدترین ها

Image

اردوغان: مشغول بررسی اقدام مشترک با ایران علیه شبه‌نظامیان کُرد هستیم

رئیس جمهور ترکیه از مذاکرات با ایران برای اقدام مشترک علیه شبه‌نظامیان کُرد خبر داد.
Image

حمله موشکی و توپخانه‌ای یمن به ۳ منطقه در جنوب عربستان

یگان موشکی و توپخانه‌ای ارتش یمن و انصارالله شب گذشته به مواضع ارتش سعودی در «نجران، عسیر و جازان» واقع در جنوب عربستان حمله کرد.
Image

مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان بهزیستی است

مدیر پروژه صندوق جهانی پیشگیری از ایدز سازمان بهزیستی گفت: درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به ایدز در کشور از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان بهزیستی است.
Image

پنتاگون درصدد تاسیس پایگاه نظامی در تاجیکستان

سفر مقامات نظامی آمریکا به آسیای مرکزی به خصوص تاجیکستان این موضوع را نشان می‌دهد که واشنگتن درصدد است تا به بهانه‌های مختلف حضور نظامی خود را در این کشور افزایش دهد.
Image

«ماه درجنگل» در گروه آزاد اکران می‌شود

سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: فیلم سینمایی «ماه درجنگل» از روز چهارشنبه ۱ مردادماه اکران می‌شود.
Image

دله‌آلی: با اضافه شدن سانچس بهتر می‌شویم!

مهاجم تاتنهام پس از اولین خرید باشگاه اظهار امیدواری کرد و اظهار داشت: ترکیب فعلی، قدرت کافی را دارد ولی خرید این بازیکن یک قدم مثبت و رو به جلو است.
Image

سیطره ارتش سوریه بر شهرک الطیبه در شرق حمص

ارتش سوریه و همپیمانانش موفق شدند شهرک الطیبه در استان حمص را از داعش پس بگیرند.
Image

دایی: همه چیز سایپا درست باشد که از حالا قهرمان می‌شویم/این وضعیت را به خاط ...

سرمربی تیم فوتبال سایپا گفت:مطمئنا اگر همه چیز ما درست باشد که از هم اکنون قهرمان می‌شویم و در هر بازی باید 4-5 گل بزنیم.
Image

بانک جهانى کمک مالی به افغانستان را افزایش می‌دهد

معاون آسیای جنوبی بانک جهانی در دیدار با رییس اجراییه دولت وحدت ملی افغانستان از افزایش کمک‎های این نهاد برای این کشور خبر داد.

پربازدیدها در این موضوع

Image

انجام ۸۲۳ هزار بازرسی بهداشتی/ معدوم سازی ۱۲۰۰ تن مواد غذایی فاسد

مسئول برنامه سلامت نوروزی وزارت بهداشت با اشاره به انجام بیش از ۸۲۳ هزار مورد بازرسی بهداشت در سراسر کشور، از کشف و معدوم سازی ۱۲۰۰ تن مواد غذایی فاسد و غیر بهداشتی خبر داد.
No image

خوراکی های زرد کننده دندان

با گذر زمان رنگ سفید دندان‌ها تغییر کرده و رو به زردی می‌رود؛ اما متأسفانه برخی مواد غذایی نیز هستند که زیاده‌روی در مصرف آن‌ها باعث زردی زودهنگام آن‌ها می‌شوند. به خاطر اینکه حاوی ترکیباتی هستند که باعث ایجاد لکه در دندان‌ها شده و به مینای سفید آن‌ها آسیب می‌رسانند.
No image

دانستنی های مصرف زیاد گوشت قرمز

زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا، کلسترول خون و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه لازم است که با ترفندها و روش‌هایی اثرات منفی گوشت قرمز را کاهش دهید.
No image

4 نوشیدنی برای تسکین فوری درد

در این مطلب چند نوشیدنی صد در صد طبیعی معرفی می‌کنیم که هم خوشمزه هستند و هم به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی می‌توانند علائم بیماری‌های مختلف را کاهش داده و تسکین‌بخش دردهای روزمره باشند.
No image

بخور نخورهای دوتایی در طب سنتی

مصرف ماست و ترب، شیر برنج و آرد گندم باعث قولنج و بروز نفخ، مصرف انار و حلیم (هریسه) باعث گرفتگی در مویرگ‌ها، و مصرف خربزه و عسل باعث سنکوب شدن و دیگر امراض می‌شود.

سایر مطالب

بالا
Powered by TayaCMS