روایت یک رابطه‌ى انسانى

سینما> نسترن مولوى:
امسال و در سی و پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی جهانی فجر، شاهد اولین نمایش بین‌المللی فیلم «ایوان» محصول ۲۰۱۶ روسیه خواهیم بود.
روایت یک رابطه‌ى انسانى
درباره‌ى فيلم «ايوان»، ساخته‌ى «آلينووا داويدووا»

اين فیلم مضمون جدیدی ندارد، اما با پرداخت ماهرانه، یکتایی خاصی به اثر می‌بخشد که به‌سادگی از یاد تماشاگر نمی‌رود. دختری برای یافتن مادربزرگش، متوسل به ايوان، مرد همسايه مي‌شود؛ مردی خشن و خشک که اخلاق خوبی هم ندارد.

از نمای پیاده‌شدن دختر از اتوبوس،  بيننده تصور مي‌كند که قرار است به‌دنبال زندگی او برویم، اما هرچه پیش می‌رویم با رازهای زندگی ایوان روبه‌رو می‌شویم و اطلاعات کم‌تری درباره‌ي دختر دریافت می‌کنیم.

در فيلم «ايوان» با آن شکل از فیلم‌ها طرف هستیم که در یک لحظه‌ي حساس، فيلم همه‌چیز را بیان کند. شاید تا حالا با آثار ادبی و سینمایی بسیاری روبه‌رو بوده‌ایم که بر همراهی يك کودک يا نوجوان با يك فرد بزرگ‌سال و غریبه استوارند؛ مثل همراهی مرد بزرگ‌سال و دختربچه در فیلم‌هایی چون «شجاعت واقعی» (1969 و 2010)، «سوی موفرفری» (1991)، «لئون» (1994)، «مردی در آتش» (2004) و «کوکووا» (2011) و همراهی مرد بزرگ‌سال و پسربچه در آثاری چون «پسربچه» (1924) و «دنیای بی‌عیب و نقص» (1993). يا همراهی زن بزرگ‌سال و بچه در شاهکاری مثل «گلوریا» (1980).

در فیلم ایوان هم، ارتباط انسانی از جنس همان ارتباط است، ولی همه‌چیز در جغرافیایی متفاوت اتفاق می‌افتد. پس در این فیلم، نه داستان، که تصاویر بر تفاوت نگاه کارگردان تأکید دارند؛ تصاویری با تأثیرپذیری از سینمای کلاسیک و مدرن روسیه با نماهایی درخشان و استفاده از نورهای تابستانی و ساختمان‌های قدیمی. این تأثیر به‌ویژه در نمای خروج دختر از خرابه‌ای قدیمی که بازار مکاره‌ای در آن برپاست یا نماهایی از ورای نرده‌های پنجره يا نرده‌هایی که چهره‌ي او را محاصره کرده‌اند، دیدنی است. این نماها فقط زیبا نیستند، بلکه ماجرایی را روایت می‌کنند که دختر، اسیر آن است و در پایان فیلم، نه بر رهایی دختر، بلکه بر گرفتاری ایوان و او تأکید می‌کنند.

دو سوی ماجرا این دو شخصیت‌اند؛ مردی تنها که سال‌هاست از خانواده‌ي خود بریده و به رانندگی آمبولانس روی آورده و به گفته‌ي خودش شب‌ها را سر شیفت بوده و روزها را هم نخوابیده و به‌نوعی منجمد شده و «تونيا»، دختري که به او یادآوری می‌کند مردی قوی و خلبانی قهرمان بوده و حالا پس از یک سقوط ترس بر او غلبه کرده است.

در بخشي از فيلم، اين دو با هم به تئاتری قدیمی می‌روند تا ایوان براي شركت در مهمانی دخترش که سال‌هاست او را ندیده از آن‌جا لباسی بگیرد و تونیا به روی صحنه می‌رود تا دکور را ببیند. ما صورت او را از ورای طلق‌های رنگینی می‌بینیم که انگار نشان می‌دهد او دارد بازی را ادامه می‌دهد و وقتي که با یک انبار لباس روبه‌رو می‌شود، می‌تواند همان‌جا به باقی بازی خود با ایوان ادامه دهد.

اما در پایان ایوان وسیله‌ي بازی بزرگ‌تری را پیدا می‌کند؛ وسیله‌ای که به او کمک کند بر ترس خود غلبه کند و به تونیا نشان دهد که هنوز هم همان خلبان قوی است.

منبع: همشهری آنلاین

پربازدیدترین

پر بازدیدترین ها

پر بازدیدترین ها

Image

میراث شفابخش پدر

همشهری دو - محمدرضا حیدری:
ایستادن بر قله افتخار کارآفرینی، هنری است که با تلاش و کوشش و تسلیم‌نشدن در برابر شکست به‌دست می‌آید.

جدیدترین ها

Image

مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه‌ای در دانش‌آموزان دارای نارسایی‌های ویژه ...

هدف از این مطالعه، مقایسه ادراک از خود و روابط مدرسه ­ای در دانش‌آموزان دارای نارسایی‌های ویژه در یادگیری و دانش‌آموزان عادی بود.
No image

بررسی قاعده قابل تعزیر بودن هر عمل حرام در فقه امامیه و حنفی

قاعده قابل تعزیر بودن هر عمل حرام که یکی از قواعد اصطیادی در فقه امامیه و حنفی و حاکم بر تعزیرات است، مبنای مشروعیت بسیاری از قوانین جزایی و همچنین اسلامی بودن آن ها را تشکیل می‌دهد.
Image

منشأ وجودی شرّ در فلسفۀ افلاطون

این مقاله بر آن بوده که ضمن سعی در پژوهش و تلاش برای فهم نظر افلاطون در باب شرّ، معنای عدمی ‌بودن شرّ از نظر او را بکاود.
Image

سنجش نگرش دانشجویان نسبت به ازدواج و عوامل مؤثر در آن

پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دختران نسبت به ازدواج و عوامل مؤثر در آن در دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است.
Image

تحلیل رابطة بین جامعه‌پذیری سازمانی، رفتار رهبری، هویت سازمانی و فرهنگ سازم ...

این پژوهش با هدف بررسی رابطة بین جامعه‌پذیری سازمانی، رفتار رهبری، هویت سازمانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی به مرحله اجرا درآمد.
Image

زن در اندیشه اسلامی

نقش زن در اندیشه اسلامی، براساس هدف خلقت، یعنی عبودیت تفسیر می‌شود و با تعریف وظیفه‌مداری زن مبتنی بر ایمان به توحید و عاطفه‌محوری وی؛ جایگاه ویژه‌ای برای زنان ترسیم می‌شود.
Image

پیش‌فرض‌های هستی‌شناختی علوم طبیعی نوین

رویکرد پوزیتیویستی در علوم طبیعی جدید که روش این علوم را به تجربه منحصر می‌دانست، هرچند در ابتدا مورد استقبال قرار گرفت اما در نیمة دوم قرن بیستم به چالش کشیده شد.
Image

تأثیر ماهواره در بی ثباتی ازدواج؛ نقش واسطه ای دینداری و نگرش مثبت نسبت به ...

هدف پژوهش حاضر مشخص کردن تأثیر استفاده از ماهواره در بی ثباتی ازدواج، با آزمون نقش واسطه ای دینداری و نگرش مثبت به رابطه با جنس مخالف است.
Image

رابطه اسنادهای علَی با اضطراب امتحان: نقش میانجی اهداف پیشرفت

هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای اضطراب امتحان براساس متغیرهای سبک اسناد و اهداف پیشرفت می‌باشد.

پربازدیدها در این موضوع

Image

دوچرخه‌ی شماره ۸۸۶ منتشر شد

در شماره‌ی ۵ مرداد ۱۳۹۶ می‌خوانید:
Image

شیر بیشه‌های خداوند

خانه فیروزه‌ای > بلند نوین:
دوستت دارم

و پشتم به تو گرم است
Image

همراه با نجوای کویر

فریبا خانی:
در کویر راه برو... به نجوای کویر گوش‌کن. نگاه‌کن که باد چه ریتمی با شن‌های روان ایجاد کرده است. این‌جا سرزمین ایران است. سرزمینی کهن با تاریخی کهن.
Image

بیا دنیا را سرک بکشیم

خانه فیروزه‌ای > الهه صابر:
آدم‌ها دوست دارند، دوستشان بدارند و البته گاهی یک‌سره حرف‌اند؛ یک‌سره بادِ هوا. این‌همه آمدن پیغمبران بی‌خودی نیست؛ این‌همه تکرار اتفاق‌های گذشته؛ اما آخرش باید پرسید: که چی؟... تا کی؟
Image

مصرف برق در دستان ماست

نفیسه مجیدی‌زاده:
تولید برق دست ما نیست، اما بخش مهمی از مصرف برق در دستان ماست. در واقع این ما هستیم که می‌توانیم با راهکارهای ساده به کاهش مصرف برق کمک کنیم.
Image

"مادر" و پنج شعر دیگر

شمعدانی‌ها

باغچه‌ی دست‌هایت را دوست دارند

سایر مطالب

بالا
Powered by TayaCMS