ماهیت لذت چیست؟

ماهیت لذت چیست؟


 

 

ماهیت لذت چیست

 

بعضی ها اعتقاد به اصالت لذّت دارند و بعضی ها هم اصالت را به نفع مادی می دهند که البته در طول تاریخ ، این گونه اعتقادات ، همواره در ضمیر ِ آگاه و یا ناخودآگاه ِ بسیاری از انسانهای دنیاگرا وجود داشته است و امروزه تنها کاری که کرده اند این است که این گونه مسائل را به صورت تئوریزه شده و با جملات شبه علمی بیان می نمایند و الا چیز تازه ای را کشف نکرده اند مثلا در اشعار بعضی از شعرای قدیمی ما به این گونه نگرشها ، اشاراتی شده است که دلیل روشنی بر این مدعا می باشد :

 

دوران جهان بی می و ساقی هیچ است بی زمزمه ساز عراقی هیچ است

 

هر چند در احوال جهان می نگرم حاصل همه عشرت است و باقی هیچ است

 

و یا حافظ علیه الرحمه می فرمایند :

 

هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی کاین کیمیای هستی قارون کند گدارا

 

حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جو که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را

 

در عیش نقد کوش که چون آبخور نماند آدم بهشت روضه دارالسلام را

 

که اگر از معنای باطنی و عرفانی این گونه اشعار صرف نظر نماییم ، از ظاهر آنها چنین برمی آید که به اصالت لذ ّت تاکید دارند .

 

در هر صورت صاحبان هر کدام از این دیدگاههای که به اصالت لذ ّت و یا به اصالت نفع تاکید می نمایند ، باید توجه داشته باشند که هر کدام از آنها ، در واقع به مرتبه نازله ای از مراتب انسانی توجه دارند که بدون تردید این گونه هدف گذاریها و محدود سازیهای دنیوی ، در شان و منزلت انسانی نیست که عرصه جولانگه او را از خلیفة الهی زمینی ، تا لقاء الهی ِ آسمان ِ ملکوت و معنا گسترش داده اند .

 

و امّا از این واقعیت ها که بگذریم باید اذعان نمایم که ، اساساً در دنیا هیچ گونه لذتی وجود ندارد یعنی آنچه که وجود دارد ، رنج است و رفع شدن رنج .

 

در این دنیا برای ما انسانها و سایر موجودات زنده ، فقط رنج وجود دارد و خداوند هم در قرآن کریم می فرمایند « لقد خلقنا الانسان فی کبد » ( که بتحقیق ما انسان را در رنج آفریدیم ) و البته باید توجه داشته باشیم که هر رنجی پایان پذیر است و هر رنجی پس از مدّتی مرتفع خواهد شد « فانّ مع العسره یسراً » ( پس بدرستیکه با سختی ، آسانی است ) که این رفع شدن رنج را ، لذ ّت نام نهاده اند بنابراین اگر رنجی در کار نباشد در آنصورت رفع شدن رنج هم ، غیر ممکن و حتی محال خواهد شد همچنانکه اگر سختی نباشد ، آسانی هم معنایی نخواهد داشت و لذا اگر کسی اصالت را به لذت می دهد باید همواره به دنبال رنج برود تا با رفع کردن آن رنج ، به لذت مورد نظرش برسد که البته در این صورت او با این کار ، همواره خود را در دور باطل گرفتار خواهد ساخت و این یک امر بیهوده ای به نظر می رسد چه ضرورت و نیازی وجود دارد که ما رنجها را تحمل بکنیم و دل خوش بداریم که رفع شدن آن شیرین است .

 

آزاده ای که بخش از عمر خود را در اسارتگاههای مخوف عراق گذرانده بود ، در خاطرات خود در کتاب « روانشناسی اسارت » مطلب جالب و قابل توجهی با این مضمون آورده بودند که :

 

« اسراء ، پس از تحمل ساعات شکنجه ، احساس شعف و نشاط عجیبی می کردند » البته این مسئله واقعیت دارد و طبیعی هم هست ولی سوال این است که آیا اکنون آزاده ای می پذیرد که او را دوباره به آن اسارت گاهها ببرند و شکنجه شان کنند تا مجددا ً به همان احساس شعف و لذت ِ پس از شکنجه دست یابند ؟ مسلما ً جواب منفی است بنابراین تحمل رنج های دنیا ، برای رسیدن به لذت های حاصل از آن ، معقول و منطقی به نظر نمی رسد .

 

در این دنیا هیچ کس نمی تواند بیش از رنجی که برده است ، لذت ببرد و لذت ما همواره کمتر از رنجمان خواهد بود یعنی هیچ کس نمی تواند تمام رنجهایش را شناسایی کند و برای رفع کردن آنها اقدام نماید .

 

رنج همواره مقدم بر لذت است به عنوان مثال : اگر کسی ، رنج تشنگی را تجربه نکرده باشد ، از لذت نوشیدن آب هم بهره مند نخواهد شد ، اگر کسی رنج ِ فقر را درک نکرده باشد ، از لذت ِ غنی بودن هم بهره ای نخواهد برد اگر کسی از جهل خود رنج نبرده باشد ، در آنصورت ، علم و دانایی هم برای او لذتی نخواهد داشت و بقیّه لذت ها هم همینگونه هستند ، خلاصه مطلب این است که برای ما انسانها در این دنیا ، رنج وجود دارد که وجود آن هم واقعی است و البته پس از تحمل رنج ، رفع شدن رنج هم اگر شرایط مهیّا باشد ، می تواند وجود داشته باشد که این رفع شدن ِ رنج را « لذ ّت » می گویند بنابراین لذت فی نفسه وجود ندارد و در واقع ، رفع شدن رنج می باشد .

 

و امّا لذت واقعی برای انسانها ، در آخرت و در بهشت میسّر خواهد شد و آن هم رسیدن به آرامش ابدی و دوری از رنج می باشد یعنی لذت واقعی آن است که رنجی نباشد و در عین حال ، انسان خود را در کمال ببیند و تا وقتی که آدمی خود را ناقص می بیند ، برای رفع آن نقص ، خود را به رنج و زحمت می اندازد و برای همین است که وقتی کسی تمام رنجهای دنیوی خود را برطرف شده ببیند ، و در عین حال معتقد به حیات پس از مرگ نباشد و به دنبال کمالات اخروی هم نباشد ، در آنصورت او بسیار مضطرب ، نگران و رنجور خواهد شد چون فطرتا ً و حتی به صورت ناخودآگاه ، در می یابد که با وجود ِ نقص و دوری از کمالات واقعی ، تلاش نمی کند و خود را به رنج و زحمت نمی اندازد ، این مرحله چنان سخت و ناگوار است که ممکن است او برای خروج از این حالت ، دست به خود کشی هم بزند که لازم است در مورد کشف علت خودکشی های که در میان مرفهین جامعه اتفاق می افتد ، از این زاویه هم موضوع را مورد بررسی قرار داد و الا ممکن است دچار اشتباه در نتیجه گیری بشویم .

 

متذکر می شوم که لذت واقعی برای انسانها در این دنیا ، آن است که آدمی خود را در کمال ببیند و از نقص ِ قابل توجهی هم در رنج نباشد و این لذت ، همانند لذتی است که به بهشتیان در آخرت وعده داده شده است .

منبع:اخبار ارسالی به آفتاب

منبع: بیتوته

پربازدیدترین

پر بازدیدترین ها

Image

گزارشی از خاکسپاری مرحومه ‌آقارضی

همشهری‌آنلاین-فریده رضایی:
سیمین آقارضی، نوازنده نامدار قانون؛ دوشنبه21 دی درگذشت و چهارشنبه 23 دی ‌در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد

پر بازدیدترین ها

Image

ویژگی های امنیتی چک های الکترونیکی

مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی با اشاره به یژگی های امنیتی چک های الکترونیکی گفت: طرح های برجسته و استفاده از تصاویر مخفی و واترمارک و یا اشکال حساس به نور از ویژگی چک های جدید است.

پر بازدیدترین ها

Image

تماس تلفنی «اسماعیل هنیه» با «محمود عباس»

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس امروز ضمن تماس تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با وی درباره تحولات مربوط به آشتی ملی فلسطینیان گفت‎و‎گو کرد.

جدیدترین ها

Image

نظر تیلرسون درباره گفتگو با ظریف/ ترامپ با غروب برجام مشکل دارد

وزیر خارجه آمریکا گفتگو با همتای ایرانی را مثبت و مسالمت آمیز ارزیابی کرد اما گفت مشکلات واشنگتن با برجام جدی است و به قوت خود باقی می ماند.
Image

تیم بسکتبال سه به سه بانوان از مرحله مقدماتی صعود کرد

تیم بسکتبال سه به سه ایران با کسب دو پیروزی در مرحله مقدماتی بازی های داخل سالن راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.
Image

جزئیات جلسه کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ به روایت ظریف

ظریف از اجماع ۱+۵ بر ضرورت اجرای برجام در جلسه کمیسیون مشترک خبر داد و گفت که دراین جلسه جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشت ایالات متحده تعهدات خود را در برجام اجرا نکرده است.
Image

موگرینی: اروپا برجام را تضمین می‌کند/ نیازی به مذاکره مجدد نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه، تاکید کرد که توافق هسته‌ای ایران یک توافق دوجانبه نیست.
Image

حفظ وزن سالم بهترین روش پیشگیری از فشارخون بالا

نتایج تحقیق جدید نشان می دهد حفظ وزن سالم، رفتار شماره ۱ پیشگیری از فشارخون بالاست.
Image

افراد سیگاری مبتلا به HIV در معرض ریسک بالای سرطان ریه

محققان دریافتند سیگار کشیدن و HIV توام باهم فرد را در معرض ریسک بالای ابتلا به سرطان ریه حتی بالاتر از افراد سیگاری بدون ابتلا به HIV قرار می دهد.
Image

۲۳۰ هزار دانش آموز استان قزوین سال تحصیلی جدید را آغاز می کنند

قزوین- مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: با آمادگی کامل و تامین تمهیدات لازم ۲۳۰ هزار دانش آموز سال تحصیلی جدید را در ۲۲۰۰ واحد آموزشی آغاز می کنند.
Image

روحانی: اگر کسی از حقوق و کارش راضی نیست می‌تواند برود

رجایی و باهنر و بهشتی و مطهری شدن، آسان نیست/ حقوق برای تمام ملت باید یکسان باشد/ برای تماشا حقوق شهروندی ننوشتم/ مجوز کار در کشور ها 48 ساعت است اما با 48 روز هم راضی هستیم
Image

«ظریف» و«تیلرسون» رو در رو گفتگو کردند

موضوع گفتگوی رو در روی وزرای خارجه ایران و آمریکا در جریان نشست برجام، مورد توجه خبرگزاری های غربی قرار گرفت.

سایر مطالب

بالا
Powered by TayaCMS