چرا خدا را با نام هاى متعدد مى خوانیم؟

چرا خدا را با نام هاى متعدد مى خوانیم؟


اسم های خدا

نام هاى خدا باید همچون صفاتش بى پایان باشد، تا بتواند بیانگر گوشه ای از ذات آن شود

 

پرسش : چرا خدا را با نام هاى متعدد مى خوانیم؟
با توجه به اینکه الفاظ محدود است و خداوند وجودش از هر نظر بى نهایت است، باید نام هاى او همچون صفاتش بى پایان باشد، تا بتواند بیانگر گوشه ای از آن ذات شود. ضمن اینکه همه این اسماء به یک نقطه منتهى مى گردد و به هیچ وجه از توحید ذات و صفات او نمى کاهد، چرا که خداوند بزرگ 99 اسم دارد که اگر هر اسمى مسمائى داشت باید 99 خدا داشته باشیم، ولى«اللّه» نامى است که به همه این صفات اشاره مى کند. پاسخ تفصیلی: قرآن مجید در آیه 110 سوره اسراء به یکى از بهانه هاى سست و بى اساس مشرکان پاسخ مى دهد، و آن، این که: آنها مى گفتند: چرا پیامبر، خدا را به نام هاى متعددى مى خواند با این که: مدعى توحید است قرآن در پاسخ آنها مى گوید:


(بگو! شما او را به نام اللّه بخوانید و یا به نام رحمان، هر کدام را بخوانید فرق نمى کند، براى او نام هاى متعدد نیک است)؛ «قُلِ ادْعُوا اللّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَیّاً ما تَدْعُوا فَلَهُ الاْ َسْماءُ الْحُسْنى».
این کوردلان، حتى از زندگى روزمره خود غافل بودند که: گاه، براى یک شخص، یا یک مکان و مانند آن اسم هاى مختلفى مى گذارند که هر کدام، معرّف یکى از زوایاى وجود او است.


آیا با این حال، تعجب دارد، خدائى که وجودش از هر نظر بى نهایت است، منبع و سرچشمه همه کمالات، همه نعمت ها، تمام نیکى ها و گرداننده اصلى همه چرخ هاى این جهان، به تناسب هر کارى که انجام مى دهد و هر کمالى که ذات مقدسش دارد، نام مخصوص داشته باشد؟!.


اصولاً ـ خدا را با یک نام نمى توان خواند، و نمى توان شناخت، بلکه نام هاى او باید همچون صفاتش بى پایان باشد، تا بتواند بیانگر آن ذات شود، ولى از آنجا که الفاظ ما، مانند همه چیزمان، محدود است، نمى توانیم جز نام هاى محدودى براى او پیدا کنیم، و لذا معرفت و شناخت ما هم هر چه باشد محدود است، حتى پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آن وسعت روح عرض مى کند: «ما عَرَفْناکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ». (1)


ولى این دلیل بر آن نیست که به اندازه عقل و درایت خویش او را نشناسیم، به خصوص که: او خودش در شناخت ذاتش به ما کمک بسیار فرموده و با نام هاى گوناگون در کتابش از خود یاد کرده است، و در بیانات اولیاء دینش به نام هاى بیشترى که به هزار نام بالغ مى شود برخورد مى کنیم.


بدیهى است، همه اینها اسم است، و یک معنى، اسم علامت و نشانه است، همه اینها نشانه هائى از ذات پاک او مى باشد، و تمام این خطوط به یک نقطه منتهى مى گردد، و به هیچ وجه از توحید ذات و صفات او نمى کاهد. 

اسم های خدا

خداوند نود و نه اسم دارد، هر کس آنها را شماره کند، داخل بهشت خواهد شد

 

  از میان این همه اسماء، قسمتى اهمیت و عظمت بیشترى دارد، زیرا معرفت و آگاهى فزون ترى به ما مى دهد که از آن به «اسماء حسنى» در قرآن و روایات اسلامى تعبیر شده است، و طبق روایت معروفى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «خداوند نود و نه اسم دارد، هر کس آنها را شماره کند، داخل بهشت خواهد شد»! (2)


مهم آن است که: بدانیم معنى شمارش این اسماء، این نیست که تنها این نام ها را بر زبان جارى کنیم و خدا را به آن بخوانیم تا بهشتى شویم یا مستجاب الدعوة.


بلکه، هدف «تخلق» به این اسماء و پیاده کردن پرتوى از نام هاى عالم، رحمان، رحیم، جواد و کریم... در وجودمان مى باشد تا هم بهشتى مان کند و هم دعایمان در همه حال مستجاب!


در حدیثى که مرحوم «صدوق» در کتاب «توحید» از «هشام بن حکم» نقل کرده، چنین مى خوانیم: «هشام» مى گوید: از امام(علیه السلام) پیرامون نام هاى خدا و مبدأ اشتقاق این نام ها (یعنى اصلى که این نام از آن گرفته شده) سؤال کردم، و گفتم: «اللّه» از چه چیز مشتق است؟.


امام(علیه السلام) فرمود: اى هشام! از «اَلَهَ» (که به معنى تحیر است) گرفته شده و «اله» مفهومش این است که: مألوهى داشته باشد(کسى که حیران و سرگردان در شناخت عمق ذات او است).


ولى اى هشام! این را باید بدانى که «اسم» غیر از «مسمى» است، کسى که تنها «اسم» را پرستش کند، بدون معنى و محتوا، کافر است، و در حقیقت چیزى را نپرستیده، و کسى که «اسم و مسمى» هر دو را پرستش کند، او هم کافر است زیرا دوگانه پرست است!.


اما کسى که تنها «مسمى» را بپرستد، نه اسم را (بلکه اسم را نشانه و علامتى براى رسیدن به آن معنى بداند) این حقیقت توحید راستین است، فهمیدى اى هشام؟!


مى گوید: عرض کردم: کمى بیشتر برایم توضیح دهید.


فرمود: خداوند بزرگ 99 اسم، دارد اگر هر اسمى مسمائى داشت باید 99 خدا داشته باشیم، ولى «اللّه» نامى است که به همه این صفات اشاره مى کند، و به هر حال همه نام هاى او غیر از ذات او است.


اى هشام! «نان» نام خوردنى است، و «آب» نام نوشیدنى، و «لباس» نام پوشیدنى است، و «آتش» نام آن ماده سوزنده است، (3) (اما همه اینها نام است، آنچه را ما مى خوریم، مى نوشیم، مى پوشیم و از سوزش آن مى هراسیم نام نیست، بلکه همان عینیت خارجى است). (4)


=============================
پی نوشت:
(1). «بحار الانوار»، جلد 68، صفحه 23.
(2). به «بحار الانوار»، جلد 4، صفحه 184 به بعد، باب 3: باب عدد اسماء اللَّه تعالى‏ ... و جلد 90، صفحه 236 به بعد، باب 13: باب اسماء اللَّه الحسنى‏ التى اشتمل عليها القرآن ... مراجعه فرمائيد.
(3). «توحيد صدوق» (به نقل تفسير الميزان، ذيل آيه مورد بحث)
(4). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 12، ص 357.

 

منبع: shafaqna.com

منبع: بیتوته

پربازدیدترین

پر بازدیدترین ها

Image

روسیه اخراج دو دیپلمات آمریکایی از مسکو را تأیید کرد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد دو دیپلمات آمریکایی را ماه ژوئن از مسکو اخراج کرده است.

پر بازدیدترین ها

جدیدترین ها

Image

پیام تبریک آیت‌الله اراکی به آیت‌الله هاشمی شاهرودی

آیت الله اراکی انتصاب آیت الله هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را تبریک گفت.
Image

«هزار شلاق» به ایرانشهر رسید

نمایش «هزار شلاق» به کارگردانی احسان ملکی از اول شهریور در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.
Image

فوت ۲۵ تهرانی بر اثر مصرف قرص برنج

پزشکی قانونی تهران از فوت ۲۵ تهرانی به دلیل مصرف قرص برنج در سه ماهه نخست امسال خبر داد.
Image

کودک آزاری دختر بچه ۱۰ ساله از سوی مادر معتاد

پس از اعلام گزارش این پرونده، با قید فوریت دادستان شخصا دستور رسیدگی صادر و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.
Image

مرگ دلخراش کودک 8 ساله

بازیگوشی پسربچه هشت ساله در روستای علی عرب از توابع چادگان سبب مرگ او زیر چرخ های یک دستگاه تراکتور شد.
Image

نرون های مسئول احساس درد های مکانیکی شناسایی شدند

محققان موسسه ملی بهداشت آمریکا موفق به شناسایی یک طبقه جدید از نورون‌های حسی شده‌اند که مسئول درد مکانیکی هستند
Image

خُرفه و خواص فوق العاده آن را بهتر بشناسیم

خُرفه با نام علمی Portulaca Oleracea در مناطق مختلف دنیا رشد می کند و هشتمین گیاه پرکاربرد در دنیا است و در برخی از مناطق ایران به نام "پَرپین" نیز نامیده می شود
Image

برگزاری جشن تولد 38 سالگی امیرمهدی ژوله در کنار همسرش! +عکس

امیرمهدی ژوله با انتشار عکس و متنی صفحه شخصی اش را منتشر کرد.
Image

شباهت ساناز هاشم پور به پدرش جمشید هاشم پور! عکس

جمشید هاشم پور بازیگر 73 ساله کشورمان به همراه دخترش ساناز هاشم پور در مراسم جشن منتقدان سینما حاضر شد.

پربازدیدها در این موضوع

Image

شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر ایجاد جو مسموم سازمانی به عنوان پیشایند فرهنگ مسموم سازمانی

این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه ­بندی عوامل مؤثر در ایجاد جو مسموم سازمانی به‌عنوان عاملی تاثیرگذار در بروز فرهنگ مسموم سازمانی صورت گرفت.
Image

دشواری‌های ورود هنرمندان به حوزه دین

فهیمه پناه‌آذر:
ترویج نذر فرهنگی از سوی دستگاه‌هــا هـرچنـد نخستین‌بار در تهران و به همت شهرداری تهران انجام شد اما تاریخچه این اقدام فرهنگی به سال‌ها قبل از آن برمی‌گردد که در سال‌های اخیر رواج بیشتری یافته است.

سایر مطالب

بالا
Powered by TayaCMS